TU/e Student Start-ups – InMotion – The road to Le Mans

Geschreven door: Quinty Peters – Manager Marketing team Automotive Technology InMotion

Microsoft, Apple, Samsung. Drie voorbeelden van grote succesvolle bedrijven. Een van de redenen van hun succes is dat ze al hun zaken op orde hebben. Zo’n bedrijf heeft duizenden werknemers in elke sector over de gehele wereld. Zonder goed projectmanagement kom je niet veel verder dan een start-up met enkel een droom. Juist om dat te voorkomen kun je niet vroeg genoeg beginnen met het leren over het managen van een organisatie.

Op de Technische Universiteit Eindhoven hebben ze studententeams. Dit zijn groepen studenten die een groot doel hebben, zoals meedoen aan een landelijke of zelfs wereldwijde wedstrijd met het product dat ze zelf hebben ontwikkeld. In één van die studententeams zit ik: Automotive Technology InMotion. Wij zijn geen Microsoft of Apple qua omvang, maar wij merken dat het met een groep van ongeveer 30 personen ook al een hele taak is om alles soepel te laten verlopen. Gelukkig kregen wij hierbij hulp van Roel Wessels van Holland Innovative, de auteur van De Complete Projectmanager.

InMotion is een studententeam met het doel om mee te doen aan de 24 uur van Le Mans, één van de grootste en oudste motorsport events ter wereld. Dit willen wij doen met een volledig elektrische raceauto, dat zou de eerste zijn in deze race.
Naast het technische werk wat er te doen valt bij ons, zijn er ook een hoop management zaken. In het begin merkten wij dat techniek de grootste rol speelde. Wij hebben de snelste elektrische formule auto gebouwd, de IM/e. Een groot succes voor een groep studenten! Echter, qua marketing en management zat het iets minder lekker. We zijn allemaal techneuten, dus marketing en PR zijn niet onze sterkste punten. In zo’n situatie moet je duidelijke deadlines en taakverdelingen opstellen om de samenwerking perfect te laten verlopen. Op deze manier is zowel techniek als management evenwichtig vertegenwoordigd.

Roel heeft ons technieken en manieren geleerd hoe wij het beste deze situatie konden aanpakken. Dit hield van alles in: van een product breakdown maken, hoe je stakeholders betrokken houdt, teamleden aanstuurt, Agile Scrum processen uitvoert, tot uitleg over persoonlijk en beïnvloedend leiderschap. Hierbij was de uitleg over ‘acteren als je TomTom’ en het voorkomen van ‘duikboot-gedrag’ een echte eye-opener. In kennissessies op de TU/e werd dit uitgelegd, waarna we in privé werksessies echt aan de slag gingen met de theorie. Zijn uitleg werkten wij vervolgens uit waarna we het gingen toepassen in het team. In de daarop volgende werksessies evalueerden we de bevindingen en pakten we de volgende ‘problemen’ aan.

We zijn nu ondertussen een paar maanden verder, en we merken dat het echt goed gaat binnen ons team. Ons teamwork was al goed, maar we voelen ons nu echt als één team werkend naar één doel. Als je benieuwd bent naar dit deel van onze “Road to Le Mans”, raad ik je zeker aan om de website in de gaten te houden, want binnenkort komt er meer over het managen van succes!

www.inmotion.tue.nl